Ce este un diferențial și ce face?

Sunt sigur că mulți dintre voi ați mai fost acolo înainte, vă lucrați la vehiculul dvs. și cineva spune: „Trebuie să schimbăm uleiul diferențial” și este posibil să nu aveți nicio idee la ce se referă. Sau orice alt limbaj auto care vă este aruncat în cale. Ei bine, suntem aici astăzi pentru a explica ce este un diferențial, tipurile de diferențe și să ne îngrijim de diferența dvs.

La fel ca majoritatea componentelor vehiculului dumneavoastră, fiecare are o sarcină specifică care vă ajută să vă mențineți vehiculul în mișcare. Un diferențial face parte din ansamblul punții față și/sau spate. Se știe că axa este arborele central în jurul căruia se rotesc roțile. Diferenţialul permite roţilor care se află pe aceeaşi axă să se rotească la viteze diferite. Această funcție oferă turații proporționale între roțile din stânga și din dreapta. Dacă anvelopa interioară se rotește cu 15 rpm mai puțin în timpul unui viraj decât merge drept, atunci anvelopa exterioară se va roti cu 15 rpm mai mult decât merge drept.

Gândiți-vă la când vehiculul dumneavoastră face un colț, roata din exterior se deplasează mai repede decât roata din interior. Ceea ce permite asta să se întâmple sunt diferențele dvs. Vehiculele cu tracțiune pe două roți au o axă, iar vehiculele cu tracțiune integrală au două.

Tipuri de diferențiale

Diferențial deschis – acest tip este cel mai vechi și cel mai comun design care este potrivit pentru diferite mărci și modele de vehicule. Este cel mai fiabil, simplu și utilizat pe scară largă. Pinionul motor, care este situat la capătul arborelui de antrenare, se va cupla cu inelul, apoi transmite puterea către ambele osii printr-un alt set de viteze.

Singurul defect al designului deschis este că atunci când o roată începe să alunece, toată puterea este în esență trimisă roții cu cea mai mică tracțiune, ceea ce face acest design impropriu pentru alpinism sau curse de mare viteză.

Diferenţial cu alunecare limitată – acest tip este similar cu un diferenţial deschis, dar utilizează un sistem de ambreiaj integrat. Mecanismul de ambreiaj va bloca părțile din stânga și de rulare ale axei împreună atunci când o roată își pierde tracțiunea. Acesta este designul preferat pentru vehiculele de înaltă performanță.

Diferențial cu vectorizare a cuplului – acesta este cel mai recent și mai bun în tehnologia diferențială. Vectorizarea cuplului combină o colecție complicată de senzori și electronice care obțin date de la sistemul de direcție, poziția clapetei de accelerație, suprafața drumului și multe altele, permițând distribuirea puterii fiecărei roți, conform datelor colectate. Acest design oferă tracțiune maximă în viraje, ceea ce crește semnificativ performanța.

Cum să aveți grijă de diferențe

Este o necesitate să țineți pasul cu întreținerea regulată a vehiculelor dumneavoastră. Totul, de la schimburi de ulei, curele, furtunuri și alte fluide. Lichidul diferențial nu face excepție. Uleiul diferențial este folosit pentru lubrifierea transmisiilor manuale și diferențialelor. Gândiți-vă la importanța acestuia similară cu uleiul pentru motorul dvs. Joacă un rol crucial în protejarea diferenţialului şi transmisiei, permiţându-le să funcţioneze corespunzător.

Uleiul diferenţial devine vechi, murdar şi contaminat după o perioadă de timp. Dacă se conduce în continuare cu ulei de diferențial uzat, poate provoca uzură inutilă a componentelor, ducând la daune mai grave. Câteva semne că trebuie să vă schimbați lichidul diferențial și aveți nevoie de service:

  • Un zgomot de zgomot doar la decelerare
  • Un urlet sau un scâncet în timpul accelerării la viteze mari sau mici
  • Vârâit sau vârâit la viteze de peste 20 MPH, dar se schimbă la întoarcere
  • Sunet regulat la fiecare câțiva metri când începeți să vă mișcați
  • Vibrație constantă care crește atunci când viteza crește

Este un plan sigur ca lichidul diferențial sau uleiul de viteză să fie schimbat la fiecare 30.000 de catâri și să nu depășească 60.000 de mile de către un tehnician calificat. Uleiul curat și proaspăt permite o mai bună protecție a diferenţialului, ceea ce duce la o călătorie mai sigură. Vehiculul dumneavoastră nu va putea merge departe fără capacitatea de a vira corect. Lichidul lubrifiant din diferențialele dumneavoastră transferă căldura departe de angrenaje, ceea ce îi va prelungi durata de viață și vă va menține pe drum.